Ylikuormitus työyhteisössä | Hanna-Maria Rask

Uudista strategia yhdessä

Joko teillä on otettu henkilöstö mukaan strategian uudistamiseen? Ota nyt. Ellun Kanojen kehitysjohtaja Jenny Antonen kertoo miksi.

Ellun Kanojen kehitysjohtaja Jenny Antonen uskoo, että työelämän epävarmuus on lisääntynyt pysyvästi. Epävarmuuden keskellä ihmiset kaipaavat selkeyttä, napakkuutta toimintaan ja ennen kaikkea yhteistä suuntaa. Näistä rakentuu luottamus omaan työyhteisöön, mikä kantaa vaikka maailma ympärillä heiluisi.

- Neuvoksi myös niille, jotka eivät vielä harkitse strategian päivittämistä: kyllä sen paikka on nyt. Koronasta johtuva häiriötilanne vaikuttaa niin laajasti talouteemme, toimintaamme ja arvoihimme, että nyt on oiva tilanne tarkastella omaa toimintaa ja päivittää strategiaa, Antonen toteaa.

Antonen on kokenut strategia- ja viestintäasiantuntija, joka kannustaa yrityksiä rohkeisiin ja isoihin tekoihin. Hän suosittelee tekemään strategian päivityksen avoimessa vuorovaikutuksessa yhdessä henkilöstön kanssa.

- Henkilöstöllä on taatusti tässä poikkeustilanteessa herännyt havaintoja, joiden merkitystä organisaation toimintaan kannattaa arvioida. Hyvä strategia ponnistaa yhdessä sanoitetusta tulevaisuuskuvasta ja kertoo selkeänä tarinana yrityksen suunnan sekä ne valinnat, jotka toteuttamalla strategia tehdään todeksi. 

Uudistetun strategiatarinan tulisi vastata moneen tärkeään kysymykseen: Millainen firma ollaan? Minne ollaan menossa? Mitä ollaan tekemässä? Vastaukset auttavat kaikkia työyhteisön jäseniä löytämään oman mielekkään paikkansa.

- Tämä on tärkeää, koska työn merkityksellisyys on vahvimpia sitoutumisen ja tehokkaan työskentelyn ajureita, Antonen muistuttaa.

Kun strategia tehdään koko työyhteisön voimin, ei tarvitse erikseen miettiä, miten strategiasta kerrottaisiin avoimesti kaikille. 

"Talouspainotteisenkin strategian takana on aina suunta ja valinnat, viestinnässä kannattaa keskittyä niihin"

Hyvä strategia, mutta kompastuttiinko toimeenpanossa?

Alasta riippumatta toimintaympäristöt muuttuvat nopeasti ja jatkuvasti, jolloin myös yritysten on pystyttävä vastaamaan muutokseen rivakasti. Siksi 2020-luvun strategia kannattaa Antosen mukaan rakentaa eläväksi, oppivaksi ja usein päivitettäväksi. 

- Jonkun verran mediassakin on puhuttu suomalaisyritysten heikosta strategiaosaamisesta, mutta ehkä haasteet ovat kuitenkin enemmän strategian toimeenpanossa sekä strategiasta viestimisessä.

Strategiaviestinnässä oleellista on Antosen mielestä muutoksen tarinallistaminen.

- Talouspainotteisenkin strategian takana on aina suunta ja valinnat, viestinnässä kannattaa keskittyä niihin.

Lisäksi Antonen ohjeistaa, että toivottu muutos on palasteltava osiin ja kiteytettävä sopivan kokoisiksi tekemisen kokonaisuuksiksi. Silloin strategian toteuttamisesta tulee kaikkien asia, osa jokapäiväistä työskentelyä ja edistymistäkin on mahdollista nähdä.

"Erityisesti viestintä kasvokkain on tärkeää, koska se mahdollistaa dialogin"

Toista, toista, toista ja toista vieläkin

Kerralla kuultu ei ole kerralla sisäistetty. Antonen muistuttaa, että parhaastakin strategiasta tulee huono, jos se vain tuodaan henkilöstölle kerran tiedoksi.

- Strategiatarina on hyvä, kun se tulee huomaamatta mukaan arkipuheeseen. Toistoja se tietenkin vaatii. Tässä pätee minusta erinomaisesti vanha viestinnän sääntö, jonka mukaan siinä kohdassa kun asia alkaa tulla itseltä korvista, joku muu on kuullut sen kerran.

Millaisia viestintäkanavia Antonen suosittelee käyttämään strategiasta viestimiseen?

- Kaikkia! Paljon! Useasti! Erityisesti viestintä kasvokkain on tärkeää, koska se mahdollistaa dialogin ja sitä kautta oivaltamisen: ”näin tämä liittyy minuun”. Myös inhimillisten kohtaamisten merkitys kasvaa tulevaisuudessa, mikä on hyvä huomioida kanavavalinnoissa.

Kaikkea ei tietenkään tarvitse tehdä tai osata itse. Strategian uudistamiseen ja siitä viestimiseen voi ottaa avuksi ulkopuolisen kumppanin.

- Ulkopuolinen asiantuntija kannattaa ottaa mukaan vetämään prosessia, jotta voi itse tilaajana keskittyä sisältöön. Ulkopuolinen asiantuntija auttaa pois omasta kuplasta ja saa katsomaan asioita vastaanottajan näkökulmasta. Sillä niin se vaan on, että asiat eivät ole siten, miten ne ovat, vaan siten, miltä ne näyttävät ja kuulostavat, Antonen summaa.

Kuvat Outi Törmälä

...

Ellun Kanat on muutostoimisto, joka auttaa asiakkaitaan rakentamaan vahvan, muutosälykkään strategian ja kulttuurin, viestimään sisäisesti ja ulkoisesti ja käymään jatkuvaa vuoropuhelua ympäristönsä kanssa.

Piiri Kit Oy Hanne Haapakoski

Jutellaanko?

Hanne Haapakoski | CEO 

Haluatko parantaa työyhteisösi sisäistä viestintää? Hienoa, me autamme! Ota yhteyttä, jos olet kiinnostunut Piiri-sovelluksesta tai räätälöidystä sisäisen viestinnän koulutuksesta.

Jätä yhteydenottopyyntö, soita p. 0445030180 tai lähetä sähköpostia hanne@sisainenviestinta.fi

Haluatko hyödyllistä tietoa sisäisen viestinnän kehittämisestä? 

TILAA UUTISKIRJE!

Update cookies preferences