Epäluulosta luottamukseen | Jaakko Sahimaa

Epäluulosta luottamukseen

Mitkä asiat aiheuttavat työpaikalla epäluottamusta? Organisaatiopsykologi Jaakko Sahimaa kertoo, millä tavalla luottamuksen voi menettää ja mistä alkaa luottamuksen jälleenrakentaminen.

Voi olla vaikea myöntää, että yrityksen sisällä on luottamusongelma. Asiaa ei kuitenkaan kannata ohittaa tai jäädä toivomaan, että ajan kanssa luottamus palautuisi itsestään. 

Luottamuspula tulee yritykselle kalliiksi aiheuttamalla mm. tehotonta työskentelyä ja sitoutumishaluttomuutta sekä siirtämällä huomion työnteosta ihmisten välisiin dynamiikkoihin.

Millaiset asiat tyypillisesti aiheuttavat työpaikalla luottamuspulaa? 

– Oikeudenmukaisuuden puute, tai edes epäily siitä, on paras luottamuksen tappaja. Joskus myös yksilöiden välillä henkilökemiat eivät kohtaa ja se synnyttää epäluottamusta, organisaatiopsykologi Jaakko Sahimaa toteaa.

Oikeudenmukaisuus on terveen työyhteisön keskeinen rakennuselementti. Ihmisen on voitava luottaa siihen, että häntä ja työkavereita kohdellaan töissä reilusti. Erityisen tärkeää on, että yrityksen esihenkilöt ja johto näyttävät oikeudenmukaisuudesta johdonmukaisesti mallia.

– Sanat ja teot eivät saa olla ristiriidassa. Epäjohdonmukaisuus on niin vahingollista, että joku on joskus sanonut hyvästä esimiestyöstä: ”jos olet mulkku, ole edes johdonmukaisesti mulkku”.

Epäluottamusta aiheuttavat Sahimaan mukaan lisäksi rikotut lupaukset puolin ja toisin sekä joissain tilanteissa myös esihenkilön kiinnostuksen puute.

"Yleensä iso ongelma on se, että erilaisiin asioihin puututaan aivan liian myöhään, silloin kun tilanne on jo kriisiytynyt"

Puhkaise mätäpaiseet ja puutu ongelmiin ajoissa

Joskus ihmisten välinen luottamuspula, tai epäluuloisuus vaikkapa yrityksen johtoa kohtaan, on saattanut syntyä jo vuosia tai jopa vuosikymmeniä aiemmin. Siksi Sahimaa muistuttaa, että oikea-aikainen puuttuminen on ratkaisevan tärkeää luottamuksellisen ilmapiirin ylläpitämisessä.

– Yleensä iso ongelma on se, että erilaisiin asioihin puututaan aivan liian myöhään, silloin kun tilanne on jo kriisiytynyt. Pinnan alla kytevät "mätäpaiseet" on syytä puhkaista ja hoitaa oikea-aikaisesti, muuten ne pulpahtavat aina uudelleen ja uudelleen pintaan. 

Tänä vuonna koronapandemia ja yritysten taloudellinen ahdinko ovat aiheuttaneet monenlaisia vaikeita tilanteita. On inhimillistä, että painetilanteessa tulee myös ylilyöntejä ja viestinnällisiä virheitä, jotka voivat johtaa myöhemmin luottamusongelmiin.

– Haastavat tilanteet ovat yritysten happotesti – niissä nähdään, toimitaanko yrityksessä oikeasti vastuullisesti ja luottamusta synnyttävällä tavalla, vai ovatko nämä asiat vain puhetta. Usein irtisanomistilanteissakin asiantunteva kumppaniyritys voi auttaa. Kukaan meistä ei ole ekspertti kaikissa asioissa ja siksi kannattaa hyödyntää eksperttejä, Sahimaa toteaa.

"Radikaali avoimuus tuo mukanaan muun muassa osallisuuden kokemusta ja luottamusta"

Radikaali avoimuus rakentaa luottamusta

Virheiden välttely ei yksin riitä luottamuksellisen ilmapiirin luomiseen. Millaisella sisäisellä viestinnällä voidaan Sahimaan mielestä rakentaa luottamusta työyhteisössä?

Patrick Lencionin sanoin: overcommunicate clarity. Radikaali avoimuus tuo mukanaan muun muassa osallisuuden kokemusta ja luottamusta, Sahimaa sanoo.

Kirjailija, puhuja ja Table Groupin perustaja Lencion puhuu lämpimästi ylikommunikoinnin sekä avoimuuden puolesta. Hän kannustaa johtajia toistamaan yrityksen tärkeät viestit henkilökunnalle jopa seitsemän kertaa, jotta ne ymmärrettäisiin halutulla tavalla.

Avoimuus on perusta luottamuksen rakentamiseen ja toimivaan sisäiseen viestintään.


Hanki ulkopuolista apua tulehtuneeseen tilanteeseen

Jos luottamus on kerran menetetty, sen uudelleenrakentaminen ei onnistu nopeasti tai helposti – mutta se on mahdollista. Ensin on tiedostettava, mitkä asiat työyhteisössä aiheuttavat epäluottamusta, jotta tilannetta voitaisiin parantaa.

Yleensä apua hakemalla lopputulokset ovat parempia.

– Tutkimusten mukaan ulkoinen apu ja tuki usein auttavat työyhteisön ongelmatilanteissa. Yritys voi ottaa avukseen esimerkiksi konsultointia, valmennusta, organisaatiopsykologien ja työterveyspsykologien tukea kriisiytyneissä tilanteissa, organisaatiopsykologien ennaltaehkäisevää tukea tai outplacement-palveluita yt-tilanteissa, Sahimaa listaa vaihtoehtoja.

...

Organisaatiopsykologi Jaakko Sahimaa työskentelee yrittäjänä sekä Terveystalon organisaatiopsykologian tiimissä. Hän on yksi Meaningful Work Finland ry:n perustajista ja tunnettu puhuja työn merkityksellisyydestä.

Sahimaa tarjoaa myös oman yrityksensä kautta yrityksille sekä yhteisöille valmennus- ja konsultointipalveluita.

Piiri Kit Oy Hanne Haapakoski

Jutellaanko?

Hanne Haapakoski | CEO 

Haluatko parantaa työyhteisösi sisäistä viestintää? Hienoa, me autamme! Ota yhteyttä, jos olet kiinnostunut Piiri-sovelluksesta tai räätälöidystä sisäisen viestinnän koulutuksesta.

Jätä yhteydenottopyyntö, soita p. 0445030180 tai lähetä sähköpostia hanne@sisainenviestinta.fi

Haluatko hyödyllistä tietoa sisäisen viestinnän kehittämisestä? 

TILAA UUTISKIRJE!

Update cookies preferences