BLOGI
Parhaimmillaan työyhteisön arvot ohjaavat jokaisen toimintaa ja auttavat päätöksenteossa. Tässä onnistuminen vaatii tavoitteellista arvoviestintää.
Onko teidän työpaikalla kirjattu ylös yrityksen tai organisaation arvot? Miten arvot näkyvät arjessa? Jakavatko myös työntekijät työyhteisön arvot? Pitävätkö yrityksen asiakkaat valittuja arvoja itselleen tärkeinä?
Arvot kertovat, mitä työyhteisössä pidetään arvokkaana ja mitä asioita halutaan edistää – ja mihin rajat vedetään, jotta arvot voidaan edelleen pitää hyvällä omallatunnolla näkyvillä nettisivuilla ja kahvihuoneen seinällä.
Arvot ovat tärkeä osa yrityksen tai organisaation identiteettiä ja kun niistä pidetään kiinni, menestystä ei tavoitella millä tahansa hinnalla.
Lyhimmillään yrityksen tai organisaation arvot kerrotaan yhdellä sanalla. Arvoja voivat olla esimerkiksi vastuullisuus, avoimuus ja rehellisyys.
Jokaisen on helppo pitää näitä arvoja hyvinä, mutta sellaisenaan ne voivat jäädä ihmisille etäisiksi.
Toimivan työyhteisön kannalta on tärkeää, että työntekijän ja työpaikan arvot ovat mahdollisemman yhteensopivia.
Sisäisessä viestinnässä voi avata erilaisten näkökulmien kautta, miten valitut arvot näkyvät työyhteisön arjessa.
Kolme tapaa avata arvoja sisäisessä viestinnässä:
1. Toimitusjohtaja kertoo, miten yrityksen arvot vaikuttavat päätöksentekoon. Anna konkreettinen esimerkki tehdystä päätöksestä ja miten arvo tai arvot vaikuttivat päätökseen.
2. Haastattele pitkäaikaista asiakasta ja kysy, mikä työyhteisön arvoista on hänelle asiakkaana tärkeä. Pyydä asiakasta kertomaan, miten hän haluaisi arvon näkyvän yrityksen tai organisaation toiminnassa.
3. Kysy yrityksen uudelta työntekijältä, mikä yhteisistä arvoista on hänelle tärkein ja millä tavalla hän aikoo toteuttaa arvoa omassa työssään. Sama arvo voi näkyä hyvin eri tavalla hallissa työskentelevän arjessa ja toimistotyötä tekevän ihmisen työpäivässä.
Toimivan työyhteisön kannalta on tärkeää, että työntekijän ja työpaikan arvot ovat mahdollisemman yhteensopivia. Yhä useampi työntekijä valitsee työpaikkansa omien arvojensa pohjalta ja työn alettua arvioi, kohtaavatko omat ja työpaikan arvot.
Valittujen yhteisten arvojen noudattaminen ei tietenkään ole aina yksinkertaista. Arvot ovat vain mielipiteitä, kunnes ne maksavat jotain. Arvojen todellinen paino punnitaankin usein vasta silloin, kun tarjolla olisi helpompi tai halvempi ratkaisu, joka sivuutetaan koska se ei ole yhteisten arvojen mukainen.
...
Blogin kirjoittaja on Piiri Kit Oy:n toimitusjohtaja ja viestinnän asiantuntija Hanne Haapakoski, joka haluaa haastaa yritykset tekemään rohkeaa arvoviestintää.
Haluatko parantaa työyhteisösi sisäistä viestintää? Hienoa, me autamme! Ota yhteyttä, jos olet kiinnostunut Piiri-sovelluksesta tai räätälöidystä sisäisen viestinnän koulutuksesta.
Jätä yhteydenottopyyntö, soita p. 0445030180 tai lähetä sähköpostia hanne@sisainenviestinta.fi